Úryvky z knihy o. Johannese Koppa

29.03.2020 23:10
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 66, ISBN 3-89857-082-7. Jednou jsem tak fantazíroval, že musí existovat lék na všechny nemoci. Pojmenoval jsem tento farmaceutický produkt své fantazie Antimortin (mors = smrt, anti = proti). Abychom mohli být uzdraveni z nejhlubšího zranění - strachu ze smrti, musíme spolknout vlastní smrt. Tento lék chutná hořce. Ale čím častěji ho bereme, tím více se mění jeho chuť. Nakonec se změní natolik, že tento nejlépe tolerovaný a terapeuticky nejefektivnější lék se také stává tím...
26.02.2020 22:25
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 65, ISBN 3-89857-082-7.   Čím více se necháváme vtáhnout do tajemství našeho života, tím blíže se k sobě dostávají protiklady: život a smrt. A teprve jakmile se potkají v jednom bodě a bez rozdílu, začínáme skutečně žít. Ve praxi zenové kontemplace nejde o nic jiného, než abychom se vžili do života, nechali život bez překážky žít a poskytli mu, co chce: život, nekonečný, bez jakýchkoliv hranic, i bez hranic ve smrti.   Meditace v narovnaném držení těla a v nechání...
12.02.2020 21:36
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 59-60, ISBN 3-89857-082-7. Na zenové cestě si člověk uvědomuje, nejen že má tělo, nejen že žije v těle - uvědomuje si, že je tělem. Pro křesťana muže být sezení v zenu i určitým druhem sezení po škole, ve škole života, kde zůstal sedět, protože se nenaučil o svém těle. V naší generaci může každý k tomuto tématu přidat své, skrze svou bolestivou zkušenost, že se tělo hlásí, když je přehlíženo jako neexistující nebo příliš málo existující nebo když není správně doceněno. "Toto...
04.02.2020 21:36
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 50-52, ISBN 3-89857-082-7.   Jaké to je, když člověk medituje s koanem? Popisovat tento proces je něco zcela jiného, než onen proces sám. Je to stejně tak vážné jako k smíchu. Zároveň je tu nebezpečí, že to člověk bere příliš vážně a chce to dělat příliš dobře, a právě tím brání tomu, co meditace má působit. Při meditaci člověk usedá do "své nemožnosti": se vší vážností a se vší dobrou vůlí a v největší možné koncentraci něco chtít, přičemž každé chtění...
15.01.2020 22:19
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 50-52, ISBN 3-89857-082-7. Byla to pro mě daleká cesta. Cesta mnohem dál, než by mi připadalo vůbec možné. Nejen že jsem brzy držel v ruce letenku do Japonska a přicestoval jsem do exotické země, s určitým kulturním šokem. Cesta mě vedla ještě mnohem dál, do neznámého, skrze způsob meditace, k němuž mě o. Lassalle motivoval a vedl. … Tato meditace nespočívá jen v duchovní, ale také v tělesné koncentraci. To je nové. Tělo je zcela při tom. Je potřeba. Tělo spolupracuje....
15.01.2020 21:08
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 49, ISBN 3-89857-082-7. Japonský filozof Keiji Nishitani (narozen v roce 1900), za jehož vedení dosáhla svého vrcholu Kyotská škola, se aktivně účastnil kongresů a sympozií v západním světě. Hluboce se zajímal o křesťanskou spiritualitu. Teologům v Basileji a Marburgu položil následující otázku: "V Pavlových spisech nacházím poznámku, které - z pohledu zen-buddhismu - myslím, že rozumím. Říká, že došel k smrti… "Nežiji už já – Kristus žije ve mně!" To mi hned dává smysl -...
15.01.2020 21:05
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 45-48, ISBN 3-89857-082-7. Chtěl bych vám předat popis, v němž představuje systém koanů žák Yasutani-Roshiho, P. Kapleau: "Koan: V Čínštině původně znamená soudní precedens. V zenu je  koan formulací vyjádřenou těžko srozumitelným způsobem, která ukazuje na poslední pravdu. Koan nelze vyřešit logickým uvažováním, ale jen probuzením hluboko sahající vrstvy ducha, která leží za diskurzivním intelektem. Koany jsou tvořeny z otázek žáků ze starých časů a odpovědí jejich...
27.02.2019 21:53
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 41-, ISBN 3-89857-082-7.   "Nikdo nemůže říct… leč v Duchu svatém" (1 Kor 12,3). V Duchu svatém se ale nedá říct nic až do konce, a to, co je vyřčeno, zůstane v podstatě tajemstvím. To, co je takto řečeno není dokončením, ale je to výrazem nevyslovitelného - není to ani výraz, je to ono nevyslovitelné samo.   Říct něco v Duchu svatém proto znamená říct něco, co nemohu nikdy vědět, protože to, co je vyřčeno v Duchu svatém nekonečně převyšuje všechno poznatelné a...
29.01.2019 23:06
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 38-39, ISBN 3-89857-082-7. …V každém případě jsem všem svým učitelům, kteří mě vyučovali v životě víry a v teologii, velmi vděčný. Na mé cestě mě posiovala silná svědectví lidí. Ale žádný z těchto lidí mě nevedl svou cestou tak hluboko a neodkryl v jádru mého bytí takovou připravenost a naději, jako můj buddhistický zenový mistr Yamada-Roshi, když říkal: "Musíš uskutečňovat, že Ježíš Kristus je v tobě." To není jen slovo zkušeného buddhisty jednomu křesťanovi. Svou...
27.01.2019 21:20
KOPP, Johannes. Schneeflocken fallen in die Sonne: Christuserfahrungen auf dem Zen-Weg. Annweiler: Ploger, 1994., s. 37-38, ISBN 3-89857-082-7.   Žijeme v době, kdy všechno ukazuje na to, že můžeme dělat správné věci, jen když vnímáme a oceňujeme veškeré bohatství zkušeností a poznání lidstva. Nejen, že můžu, ale musím prosit, aby se všechny tyto energie, spící a stále ještě částečně namířené proti sobě, staly požehnáním pro celé lidstvo. Druhý vatikánský koncil představuje mocnou výzvu: "Katolická církev neodmítá nic, co je v těchto náboženstvích pravdivé a svaté. S upřímnou...
1 | 2 >>